Pædagogisk ståsted

Alle har ret til at blive mødt som et unikt individ, der rummer individuelle ønsker og behov. Vi vil fokusere på at afkode de udtryk, tegn og signaler det enkelte barn eller ung bruger i sin kommunikation. Vi vil handle på disse ønsker og behov.

  • Vi ønsker, at forældre oplever en høj grad af tillid og tryghed ved, at overlade deres barn til os.
  • Forældre skal opleve at vi i samværet med deres børn og unge er kompetente og omsorgsfulde. Vi vil bidrage positivt til børn og unges udvikling og trivsel.
  • Vi ønsker at indgå i disse opgaver med en naturlig balance mellem en personlig og en professionel tilgang.

 

Faglig tilgang:

På Tjørringhus anvender vi faglige tilgange som:

  • Sanseorienteret tilgang
  • Ressourceorienteret tilgang
  • Anerkendende tilgang
  • Neuropædagogisk tilgang
  • Kommunikationspædagogisk tilgang
  • Kognitiv tilgang

På Tjørringhus anvender vi metoden neuropædagogik, som den centrale del af vores faglige arbejde.

Luk alle
Åben alle

Neuropædagogik

Vi benytter en neuropædagogisk tilgang til at synliggøre stærke og svage sider. Vi afdækker også den enkeltes udviklingspotentiale på områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion.

I dagligdagen anvender vi denne viden til at skabe mulighed for udvikling. Det gør vi ved at trække på barnet/den unges stærke sider, mens vi understøtter/kompenserer for de svage. Dette for at opnå så høj en grad af selvhjulpenhed og indflydelse i eget liv som muligt. Dette støtter barnet/den unge i følelsen af at lykkes - og føle sig anerkendt.

KRAP

KRAP er kendetegnet ved at tage udgangspunkt i den anerkendende tilgang til andre mennesker, ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer, samt ved en udpræget vægt på det positive - det, der virker.

Grundtanken i KRAP er, at barnet/den unge uanset funktionsniveau har potentiale til at udvikle, fastholde og udnytte færdigheder gennem en systematisk udvikling af den pædagogiske indsats Indsatsen sker med udgangspunkt i mere eller mindre systematiske, pædagogiske indsatser.

I arbejdet med KRAP har vi fokus på barnet/den unges ressourcer med udgangspunkt i, at borgeren kan udvikle sig og udnytte sine kompetencer.